helhetshalsan.blogg.se

Hej allesammans! Tiffany heter jag och tanken bakom denna blogg är att jag ska utvecklas och bli en mer hälsosam person. Jag startar just en blogg för att jag själv ska kunna blicka tillbaka på min resa och dess resultat och därmed motivera mig själv till att fortsätta kämpa till ett bättre välmående. Jag vill främst känna mig piggare och gladare om dagarna. Mina matvanor kommer jag att behålla någorlunda, jag vill mer tillägga nya och roliga recept i min kost. Jag lär nog forma om min blogg både en och två gånger, men jag börjar med att lägga fokus på att uppnå en helhetshälsa för mig och kanske inspirerar det någon annan vilsen själ där ute med vilket vore roligt! :)

En morgonsmootie!

Publicerad 2014-06-18 12:49:15 i Allmänt,

En god och nyttig smootie jag drack i morses bestod av en ekologisk banan, ingefära, kiwi, ägg, babyspenat, osötad mandeldryck och en matsked kokosfett samt psylliumfrön.

Efter att jag druckit min smootie tänkte jag ”Vad är egentligen bra med denna smootie?” så därefter kollade jag upp vad smootiens innehåll var mer exakt och skrev ner kort om dess betydelse.

Banan är en mycket kolhydratrik frukt och den är därmed bra i samband med fysisk träning då den snabbt ger extra energi, innan, under och efter träningspasset. Banan är bra mot högt blodtryck eftersom den innehåller kalium och magnesium. Kaliumet kan vara bra för att motverka stress och magnesiumet mot huvudvärk. Banan innehåller även pektin som är blodsockersänkande. Pektin är exempelvis bra mot PMS, sänker det onda LDL-kolesterolet och renar kroppen från toxiner. Banan har även visat sig vara bra vid mag- och tarmsår. Dessutom innehåller banan en aminosyra vid namn tryptofan som behövs för hormonet serotonin vilket är bra för att bland annat motverka depressioner.

Ingefära innehåller mest antioxidanter och den är bra mot inflammationer, ledbesvär, magbesvär, huvudvärk, illamående, åksjuka, renar kroppen från toxiner samt stimulerar ämnesomsättningen. Det är även bra mot högt blodtryck, det förebygger blodkroppar samt sänker det onda LDL-kolesterolet.

Kiwi innehåller mycket C-vitamin och även kalium.

Ägg innehåller mängder av nyttigheter, förutom C-vitamin. Ägg innehåller bland annat vitamin B12 och E-, D- och K-vitaminer, zink, folat, selen, järn, omega 3 samt olika antioxidanter.

Spenat, det är bra för immunsystemet, mot högt blodtryck, kan motvärka magsår samt att det är bra mot muskeluppbyggnaden då mitokondrierna (de används vid energiproduktionen) kan arbeta mer effektivt. Spenat sägs även kunna öka din prestationsförmåga tack vare det oorganiska nitratet i spenaten. Thylakoider som finns i spenat kan sänka blodsockret och blodfetterna samt att de tros ge ökad mättnadskänsla.

Mandeldryck är bland annat bra då det är en källa till kalcium och vitaminerna B2, B12, D och vitamin E som skyddar kroppen mot oxidanter.

Kokosfett består främst av mättat fett (90 %) och är nyttigt fett. Det är ett bättre alternativ som källa till mättat fett än fett som finns i hårda margariner eller feta mejeriprodukter. Fett är en energikälla.

Psylliumfrönas näringsämnen tas inte upp utan fröna går i princip helt oförändrade genom kroppen. De är kalorifria och de sväller i kontakt med vätska, upp till ca 10 gånger sin storlek, och dessa frön bidrar till en stark mättnadskänsla under en lång tid trots sitt obefintliga kaloriinnehåll. Psylliumfröna hjälper till att rensa ut tarmväggen från slaggprodukter så att kroppen inte tar upp toxiner. Dessa frön bidrar till bättre hälsa, bland annat till bättre blodfetter genom att sänka det onda LDL kolesterolet.

 
 

Kommentarer

Postat av: Motionerafetto

Publicerad 2014-06-21 15:18:07

Smoothie är det bästa jag vet typ, haha. :D

Perfekt innehåll dessutom!

Svar: Jaa det känns fräscht & gott! :D
Det är kul att se dina variationer på smooties, har läst alla dina roliga inlägg nu ikväll, det är kul att du fortfarande håller utkik på min blogg även fast jag nog är den sämsta på att blogga för tillfället. Men dina kommentarer gör mig alltid glad :D
Kram!
helhetshlsan.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela