helhetshalsan.blogg.se

Hej allesammans! Tiffany heter jag och tanken bakom denna blogg är att jag ska utvecklas och bli en mer hälsosam person. Jag startar just en blogg för att jag själv ska kunna blicka tillbaka på min resa och dess resultat och därmed motivera mig själv till att fortsätta kämpa till ett bättre välmående. Jag vill främst känna mig piggare och gladare om dagarna. Mina matvanor kommer jag att behålla någorlunda, jag vill mer tillägga nya och roliga recept i min kost. Jag lär nog forma om min blogg både en och två gånger, men jag börjar med att lägga fokus på att uppnå en helhetshälsa för mig och kanske inspirerar det någon annan vilsen själ där ute med vilket vore roligt! :)

Morgonpromenad, före eller efter frukost?

Publicerad 2014-06-03 21:28:15 i Allmänt,

Jag kom nyligen hem från min kvällspromenad, det var skönt att sortera alla intryck från dagens händelser. Under promenaden funderade jag bland annat över om man ska ta sin morgonpromenad före eller efter frukost så när jag kom hem sökte jag runt lite på internet.

 

Kort och koncist! Om man vill gå en promenad till syfte för fettförbränning så är den mer effektiv före man äter frukost än efteråt. Det har dock inte enbart med frukosten att göra vilket är lätt att tro, utan det har till stor del att göra med nattens produktion av tillväxthormoner då de även påverkar vår metabolism (ämnesomsättning) och muskeltillväxt. Våra kroppar producerar mer tillväxthormoner om nätterna och ställer därmed om sig till att nästan enbart använda sig av fettreserver som energikälla. När vi sedan vaknar så har vi väldigt höga nivåer av dessa tillväxthormoner vilket gör att inom den närmaste stunden så fortsätter kroppen använda sig av fettreserverna och delvis därför bör man gå ut och gå en rask promenad direkt man vaknar! Andra orsaker till varför man bör gå ut och gå före frukosten är för att vi har låga nivåer av glykogen och insulin i blodet innan vi äter frukost och det gör att kroppen även här använder sig av fettreserverna som energikälla. Hur kan vi påverka vår produktion av tillväxthormon då? Jo, genom träning och sömn.

 

De är två lika viktiga faktorer och jag måste vill bli bättre på dem båda. Det skulle vara intressant att lära sig om det finns någon särskild träning som ger mer tillväxthormon.. Jag sover väldigt oregelbundet som jag skrev i ett tidigare inlägg och nu har jag lärt mig att brist på sömn resulterar i mindre tillväxthormon vilket i sin tur betyder sämre fettförbränning och muskeltillväxt. Med det sagt så avslutar jag detta inlägg och säger godnatt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela